Autonieuws: Varia

Mazda's SkyActiv-X kent Europese specs, straffere VS-versie op komst?

"SkyActiv-X", nog nooit werd er zo veel over een motor neergepend als over het blok dat Mazda later dit jaar lanceert in de Mazda3. Na de technische info hebben we nu ook de specs. Voor hoeveel paarden staat die "X"?

Een nieuwe 2-liter viercilinder benzine, normaal gezien kraait er geen haan naar. In het geval van deze SkyActiv-X liggen de kaarten toch net iets anders. Want het eigenzinnige Mazda komt dit najaar met een al even eigenzinnige motor op de proppen. Eentje die niet altijd een extra ontsteking nodig heeft en daardoor kan ontsteken zoals een diesel. En hoewel we het niet zo mogen brengen van Mazda komt het er eigenlijk op neer dat de SkyActic-X benzine plezant moet rijden als een benzine maar dieselverbruikswaardes voor moet kunnen leggen.

Met de lancering van de motor in de Mazda3 om de hoek komen er stilaan meer cijfertjes naar boven. Een CO2- en verbruikscijfer hebben we nog altijd niet (spijtig), wel wat voor kracht de 2-liter op weet te wekken. Specifiek gaat het over 181 pk en 222 Nm. Daarmee legt het blok zowat identieke waardes voor als de 2.0 SkyActiv-G (184 pk, 205 Nm) vanuit de MX-5 en de 2.5 SkyActiv-G (194 pk, 258 Nm) die in de Mazda6 ligt.

Je zou dus kunnen zeggen dat Mazda daardoor op papier drie motoren in de aanbieding heeft die in elkaars vaarwater zitten. Vooral in de VS komen er daardoor stilaan vraagtekens naar boven. Want door de minder strenge regulering omtrent uitstoot en de schandalig lage benzineprijzen kan je Amerikanen niet overtuigen met 'ecologische' waardes voor een duurdere prijs. Een extra potente versie voor de Amerikaanse markt? Het zou zo wel eens kunnen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen