Rijtest

Rijtest: Opel Corsa 1.3 CDTI EcoFLEX

Opels kleinste gaat intussen al ettelijke generaties mee. De laatste versie dateert van 2006 en kreeg onlangs een update. Het lijkt erop dat de crisis ervoor zorgt dat verschillende merken hun facelift aan het uiterlijk voorzichtig aanpassen en de grote wijzigingen vooral binnenin laten plaatsvinden.

We gingen op stap met de 1.3 CDTI EcoFlex met 95 pk en 190 Nm. Eerste bekommernis was dan ook het verbruik. Opel schreeuwt van de daken dat je 3,7l kan rijden met de wagen, maar bij de meeste constructeurs is dat verkoopspraat. We namen de proef op de som en duwden het verbruik richting nulpunt, waarbij de Corsa EcoFlex het inderdaad opgaf bij 3,7l, een opmerkelijke prestatie. Daarbij maken we wel de kanttekening dat we op het eco-parcours zowat 80 percent snelweg inlasten, waarbij de snelheid niet boven de 100 km/u uitkwam. Na zowat 160 km kwamen we op zijn laagste verbruik uit. Wanneer we dan opnieuw naar de maximumsnelheid op de snelweg optrekken en comfort-attributen zoals radio en airco inschakelen, zien we het verbruik opnieuw naar 4,0 l/100 km stijgen, wat nog steeds erg goed is. Geen verkoopspraat dus over deze Corsa, maar pure realiteit.

De dieselmotoren van Opel staan bij onze redactie bekend om hun lui karakter onder de 2.000 toeren. Toch was daar bij deze Corsa 1.3 CDTI niets van te merken. De wagen schiet vlot uit de startblokken en gaat in een vloeiende lijn naar de gewenste snelheid, zo ga je in 12,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Die snelheid kan je makkelijk behouden door de eenvoudig instelbare cruise control. Geen gehannes met aan-, uit-en allerhande andere knopjes op het stuur, maar een simpele hendel achter het stuur waarop alles te regelen valt. Inschakelen is opdraaien, versnellen ook, uitschakelen of vertragen is naar onder draaien. Wil je de cruise control annuleren, dan kan dat door het knopje aan het eind van de hendel of door de gewone procedure; rempedaal of ontkoppelingspedaal induwen.

Ook het navigatiesysteem is sober maar effectief, al zijn de gekozen routes soms ietsje anders dan wanneer je zelf naar je bestemming zou rijden. Verder treffen we in het interieur een middenconsole aan die afgewerkt is met pianolak, en dit vanaf de Enjoy-versie. Opel wil ook hun 111-jarig bestaan vieren met deze speciale versie van de Corsa. Verwend als we zijn, missen we in deze versie de automatische koplampen, al moeten we eerlijk zijn en melden dat andere modellen in deze klasse daar ook niet (standaard) over beschikken.

De zetels van de Corsa zitten vrij hard, maar bieden voldoende comfort en steun voor dit soort kleine allesdoener. Zelf zouden we eerder voor een handige vijfdeurs opteren, aangezien de instap naar achteren niet bovengemiddeld goed is. De gordel van de voorste plaatsen zit af en toe in de weg bij het instappen. Eens je achteraan zit, kan je je echter voor een langere reis installeren. De achterbank is geen achterplank, zoals bij vele concurrenten en plaats is er ook voldoende. Dat je die plaats inpikt van de koffer willen we niet gezegd hebben, wel dat de indeling van de dubbele laadvloer in de kofferruimte handiger had gemogen. Met een aantal pictogrammen wordt je duidelijk gemaakt hoe je de legplank en ook de hoedenplank kan wegbergen om een zo groot mogelijk laadvlak te bekomen, maar toch is de Corsa nog geen toonbeeld van de nieuwe Flex-systemen die Opel hanteert. We veronderstellen dat dit bij een volgende generatiewissel zal goedgemaakt worden. 285l is dan ook de basisinhoud van deze Corsa, met bovenstaande ingrepen kan je deze uitbreiden tot 1.050l.

De Corsa dateert nog van de periode net voor de introductie van Opels nieuwe vormgeving, die begon bij de Insignia. Het design mag dan al wat verouderd zijn, de wagen staat nog steeds hip in het straatbeeld en qua looks mag deze driedeursversie er zeker zijn. Zoals gezegd geen aanpassingen aan de buitenzijde. De grootste verandering is dan ook de verbetering van chassis en stuurinrichting. Het stuurgevoel bij rechtuitstand –ofte gewoon rechtdoor rijden – is erg stabiel, zodat je weinig correcties nodig hebt opdat de wagen rechtdoor blijft gaan. De ecoFlex-versie ligt ook 20 mm dichter bij het asfalt, waardoor de luchtweerstand wordt verbeterd. Ook krijgt de ecoFlex standaard een schakelindicator mee, al bleek deze toch niet zo economisch te denken als wij. We vonden hem op tijd oplichten, doch voor de behaalde 3,7l/100 km te bereiken schakel je best nog iets vroeger op. Tijdens de eco-run hebben we de schakelindicator niet zien verschijnen.

De Corsa ecoFlex bevindt zich in een segment waar een zware storm woedt door de CO2-cijfers. Iedereen wil het laagste getal afficheren, vaak ten koste van het rijplezier. De Corsa ecoFlex mag dan niet de zuinigste in zijn klasse zijn, hij slaagt er wel in om het theortische verbruik te benaderen als geen ander. De wijzigingen bij deze facelift zorgen ervoor dat het rijplezier behouden blijft, net als de keuze voor de 95 pk-versie van de 1.3 CDTI en dat terwijl een 75 pk-versie ook voorhanden is.

Tekst & foto's: Sven Geiregat
Met dank aan Opel Belgium voor de testwagen

Specificaties

Vermogen95 pk
Overbrengingmanuele 5-bak
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 100 kg
Topsnelheid177 km/u
Prijs testwagen€ 16 225
Prijs basismodel€ 11 315
0 tot 100 km/u12.30 sec
Gemiddeld testverbruik4.00L/100km
Min. kofferinhoud285 L
Max. kofferinhoud1 050 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen