Rijtest

Rijtest: Audi A1 1.6 TDI 105

De strijd tussen de Duitse topmerken Audi, BMW en Mercedes verlegt haar grenzen jaar na jaar. Het succes van de MINI steekt ongetwijfeld al jaren de ogen uit van de mensen bij Audi en daarom kwam de A1 geen moment te vroeg. Heeft deze kleine rakker met vier ringen op de grille voldoende potentieel in zijn mars om de MINI wandelen te sturen?

Allereerst zijn dan vooral de looks van belang. En hier kan Audi al meteen rekenen op enkele complimenten van onze redactie. De A1 oogt bijzonder pittig en heeft in tegenstelling tot sommige andere modellen uit het Audi gamma een geheel eigen karakter. Al komt dat misschien eerder omdat Audi nog nooit eerder dit segment betrad en het design van de A1 daarom zo fris en vernieuwend lijkt. Wanneer je meer in detail gaat kijken merk je toch wel op dat er veel elementen terug te vinden zijn uit andere Audi modellen. Zo is er het design van de koplampen en de achterlichten. De relatief grote achterklep kreeg hetzelfde design mee als bij de grotere Q5 en Q7. De daklijn laat zich kenmerken door de aluminium boog. Deze viel bij door de metallic zilveren koetswerkkleur van onze testwagen net iets minder op dan wanneer je bijvoorbeeld opteert voor blauw of zwart als koetswerkkleur.

Een stevige deurgreep verleent je de toegang tot het interieur van Audi’s kleinste. Onze testwagen was niet van veel opties voorzien waardoor we een goed idee kregen van het standaardplunje waarin deze A1 wordt afgeleverd. Wat meteen opvalt is de algemene afwerkingkwaliteit van het model.  Of je nu in een A4 of een A1 zit, je mag het verschil niet merken. En dat is ook in werkelijkheid zo. Zoals het een echte Audi betaamd zijn de gebruikte materialen top en zit alles muurvast in elkaar geschroefd.  Omdat je in de A1 net iets minder plaats hebt om alle functies een plaatsje te geven heeft Audi enkele truukjes moeten toepassen. Dat levert een iets ander soort dashboard op dan we gewoon zijn van het merk.  Het ietwat saaie interieur wordt verder een beetje opgeleukt door de speelse ronde ventilatiemonden.  Wat ons echter wel ten stelligste verbaasde was dat de onderkant van de achterzetels zeer goedkoop was afgewerkt. De gele zetelvulling was bijvoorbeeld nog zichtbaar en dat kunnen we niet goedkeuren in een Audi.

Over het zitmeubilair  ook geen slecht woord. De standaard stoelen bieden voldoende steun tijdens langere ritten en  ze beschikken over uitgebreide verstelmogelijkheden zodat zelfs grote chauffeurs een perfecte rijhouding kunnen vinden.  De achterbank zou beter bestempeld kunnen worden als noodzitje aangezien de hoofdruimte nogal beperkt is. Dit is te wijten aan de sterk aflopende daklijn. Hier verliest de A1 toch enkele puntjes ten opzichte van concurrent MINI die met zijn rechte daklijn meer ruimte biedt aan de mensen op de achterbank.  De A1 maakt dat dan wel weer goed door zijn grotere bagageruimte. Zowel met de achterbank  in positie (267 liter voor de A1 – 160 liter voor de MINI) als wanneer deze is neergeklapt (920 liter voor de A1 – 680 liter voor de MINI) beschik je in de A1 over een aanzienlijk grotere koffer dan in een MINI.

Qua rijgedrag kan de A1 ook niet helemaal de vergelijking aangaan met een MINI. Zo lijkt de A1 meer op comfort te zijn gericht dan op sportiviteit. Dit hoeft niet meteen een minpunt te zijn. Bij mijn weten is het harde en net wat té speelse onderstel meermaals een pijnpunt bij MINI eigenaars die hun wagen inzetten in het dagelijkse woon-werk verkeer. Een A1 maalt kilometers in alle rust, het lijkt soms wel alsof je in een grotere A3 of A4 zit. De twee laatst vernoemde modellen beschikken nochtans over een respectievelijke 10cm en 35cm langere wielbasis. De A1 ontpopt zich dus als kilometervreter en laat zich daarnaast ook nog eens perfect door druk stedelijk verkeer loodsen. Dit dankzij zijn bescheiden afmetingen. Het stuurgevoel is nét iets te vaag om op een bochtig parcours voluit te kunnen gaan. Hier is de MINI overduidelijk de meerdere.

De 1.6TDI heeft in de A1 wat minder gewicht mee te sleuren en dat laat zich merken in de prestaties. Ten opzichte van een A3 met dezelfde motor winnen we 1 seconde in de sprint naar de 100 km/h. Nog steeds duiken we niet onder de 10 seconden, maar het voelt toch allemaal net iets vlotter aan. Vergelijken we opnieuw met de MINI Cooper D, die eveneens over een 1.6 diesel beschikt, moeten we vaststellen dat er nog ruimte is voor verbetering. Met een tijd van 9.7 seconden naar de honderd weet de MINI de A1 serieus af te troeven. Het verbruik valt ook moeiteloos onder controle te houden. De 1.6 TDI is enorm zuinig en dat resulteert in een testgemiddelde van ongeveer 5 liter. Dat is een stuk meer dan de opgegeven 3.9 l/100km maar het testparcours bestond dan ook veelal uit stads- en fileverkeer.

Deze alinea kan je beter niet lezen als je geïnteresseerd bent in de A1 en slechts over een eerder beperkt budget beschikt.  Standaard kost een A1 1.6 TDI 105pk 18.950 euro.  Dat is een hele som geld voor zulk een klein wagentje. Zeker als je weet dat de standaarduitrusting meestal nogal beperkt is en je in de optielijst nog wel enkele maandlonen kan kwijtspelen.  Audi heeft hier wel een streepje voor op concurrent MINI die standaard maar liefst 21.400 euro kost.  Dan houden we echter nog geen rekening met de milieupremies die je recht geven op een terugstorting van een deel van de aankoopprijs wanneer de CO2 uitstoot onder de 105g/km ligt. De CO2 uitstoot van de A1 bedraagt 103g/km waardoor je nog tot eind 2011 recht hebt op 15% overheidskorting op jou A1 1.6 TDI.

Het optiebeleid van Audi laat op enkele vlakken toch wel te wensen over. Zo was onze testwagen voorzien van een optioneel lederen stuurwiel en schakelpook en dan nog dient er worden bijbetaald voor radiobediening op het stuur. Zo wordt er ook stevig wat geld gevraagd voor een eerder eenvoudige boordcomputer. Dat lijkt me allemaal wat te veel van het goede gezien de hoge standaardprijs van het goed. Je zou ju dus kunnen afvragen of het niet ineens de moeite loont om door te sparen voor een iets grotere en veel praktischere Audi A3 1.6 TDI 3-deurs. Deze kost in standaarduitvoering 22.200 euro wat op zich nog niet zo'n groot verschil is.

Verschillende aspecten spreken in het voordeel van de A1. Zo beschikt hij over bescheiden buitenafmetingen maar weet hij toch een volwassen rijgedrag tentoon te spreiden. Zoals elke Audi heeft ook dit model recht op een feilloze afwerking. Zijn hoge aanschafprijs en dure optielijst maken wel dat hij slechts voor weinigen de uitverkoren auto zal worden.

Tekst en foto's: Alexander De Nys
Met dan aan d'Ieteren voor wagen

Specificaties

Vermogen105 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 115 kg
Topsnelheid190 km/u
Prijs testwagen€ 23 450
Prijs basismodel€ 18 950
0 tot 100 km/u10.50 sec
Gemiddeld testverbruik5.10L/100km
Min. kofferinhoud267 L
Max. kofferinhoud920 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen