Rijtest

Rijtest: Audi A1 1.2 TFSI

Collega Alexander De Nys teste voor u reeds de A1 1.6TDI. Vandaag schotelen we u de A1 1.2TFSI voor. Om al een voorproefje te geven: Audi kwaliteit is overduidelijk aanwezig, de 1.2 kon makkelijk verward worden met een 1.4 en de wagen op zich is zeer levendig. Een plezier om mee te rijden!

Toen ik dit kleine wagentje ging afhalen bij de invoerder, stonder er nog een aantal A1’tjes. Eén met een mooi bordeaux kleurtje, een donker blauwe, een Antraciet grijze en dan die witte met dat Wasabi-groen interieur. Ja, deze was dus de mijne. Goed, de eerste indruk was gemaakt. Ik vond hem lelijk. Dan maar intstappen...

Ik doe de deur open en vanaf dan al merkte ik op dat dit toch wel echt een audi is. Alles voelt heel solide aan en totaal niet “blekkerig”. Na een paar minuten was ik klaar om te vetrekken. Ik start de motor, plots een kabaal. Even vergeten dat hij al draaide! De motor hoor je gewoon helemaal niet bij stationair draaien. Pluspunt nummer twee voor de A1! Gaandeweg verbaasde de A1 mij meer en meer. Het rijcomfort en de rust in de cabine is, voor een auto in dit segment, gewoonweg verbazend. Audi heeft geen compromissen gemaakt bij het ontwerpen van hun kleinste. Alles werd ontworpen en gebouwd met kwaliteit als rode draad doorheen het hele verhaal. Het stoffen interieur is degelijk afgewerkt en de zetels bieden genoeg comfort. Niet te hard en niet te zacht. Gewoon goed. Achterin kan je met twee mensen comfortabel zitten maar personen langer dan 1m95 zou ik toch niet op de achterbank plaatsen voor langere tijd. De beenruimte is echter wel voldoende, maar het is de hoofdruimte die dan tekort schiet. Logsich ook, gezien de sportieve lijn waardoor de A1 achteraan afbuigt.

Qua kofferruimte is de A1 zoals verwacht geen hoogvlieger. Wel handig is de dubbele laadvloer. Door middel van een verplaatsbare afdekplaat kan je de koffer desgewenst 50 liter groter of kleiner maken. Het dashboard ziet er degelijk uit, typisch audi qua materialen. En zo voelt het ook aan: stevige onderdelen en mooie afwerking in de naden. Vooral het lederen multifunctionele sportstuurtje is geweldig! Het ligt perfect in de hand en voelt heel premium aan. Onze testwagen is voorzien van het MMI-Multimedia systeem met navigatie. Leuke toevoeging aan het geheel maar het klapscherm is manueel. Dus elke keer open klappen en op het einde van de rit even dicht klappen. Al heb je het scherm in principe niet nodig als je gewoon wil bellen via Bluetooth of muziek wil beluisteren. Het schermpje in het midden van de intstrumentencluster geeft de nodige informatie ook weer. En als je dat te veel moeite vind is er nog steeds voice control.

Het premium gevoel binnenin wordt versterkt met leuke rij-eigenschappen. Dit modelletje is een voorwielaandrijver en we kunnen dus al raden hoe goed deze wel niet zou zijn met een Quattro-systeem, dat er  binnenkort zou aankomen. Het succes ligt hem in het gebruik van het platform waar ook de VW Polo op gebouwd wordt. Voeg daar nog de GTI ophanging aan toe en je hebt de A1. Een perfecte match zou je denken. Ja, zo klinkt het wel, maar het stuurgevoel is minder direct dan bij zijn grootste concurrent, de Mini. De auto voelt op de autostrade niet aan als een klein ding en dat is wat toch veel mensen helemaal niet verwachten. De stille, comfortabele rit lijkt al mijn test-passagiers toch wel te verbazen. Een kleine wagen met grootse kwaliteiten dus. Om toch één minpunt te noemen, soms lijkt hij iets te hard afgeveerd. Na een rit in Nederland is het wel duidelijk dat het een probleem is dat bij de auto ligt. Onze Belgische wegen zijn een constante schokdemper test.

Het uiterlijk van de A1 is voor mij persoonlijk nog een beetje een tweestrijd. De voorkant is zeer jong en sportief, een overduidelijk Audi’tje met de stoere kenmerken die we ook terugvinden op de A4 en A5. Waar ik minder voor te vinden ben is de achterkant, de achterlichten liggen vreemd onder de kofferlijn maar ook hier zijn er vele die mij ongelijk geven en juist de achterkant geweldig vinden. De zijkant is ook leuk zicht door de (optionele) “taillelijn” in contrasterende kleur. Iets dat we kennen van bijvoorbeeld de Citroën Pluriel. Maar daar stopt de vergelijking dan ook. De wagen is met 3,95m lang met een wielbasis van 2,47m en 1,42m hoogte een compactje met een stoere look!

De motor in deze A1 is de 1.2 TFSI. De kleinst verkrijgbare benzine motor in de A1. Deze levert 86 pk. Voor zo een motortje is dat best veel. De 0-100 Km/h tijd bedraagt nog steeds dik 12 seconden, al spurt hij wel stevig door tot 70-80 km/u. De 160 Nm koppel maakt veel goed op de autostrade, snelle hernemingen en eigenlijk ben ik sterk verbaasd van dit blokje. Hij komt best goed van zijn plaats en er zit pit in! Meer dan je zou verwachten van een twaalfhondertje. Natuurlijk is de snelheidsbeleving groter, net omdat het zo’n klein wagentje is. De 1.2 TFSI is altijd gekoppeld aan een handbak. Deze laat je vlot schakelen doorheen de 5 vitessen. (6 vitessen heb je enkel bij de 1.4 TFSI). Het verbruik ligt volgens audi op 5.1 l/100km. Dit cijfer hebben wij tijdens de rijtest nooit kunnen behalen. Wij bleven steken op 5.7 op de autostrade en 6.5 tot 8 in de bebouwde kom. Met een volle benzinetank van 45l reden we ongeveer een 600km. Het gemiddelde verbruik komt dan op ongeveer 7l/100km. Ik had iets minder verwacht maar moet wel toegeven dat het motortje af en toe toch uitnodigde om zijn hartje eens te luchten!

Kortom, de Audi A1 was boven alle verwachtingen een topauto! Rijdt super, ziet er modern en stoer uit, eindeloos te personaliseren etc. Het enige wat misschien een beetje kan tegensteken, is de prijs. Al lijkt die ten opzichte van de concurrent Mini niet meer dan verantwoord.

Met dank aan D'ieteren voor de testwagen.

Foto's: Yannick Degroeve & Nathan Gevers
Tekst: Yannick Degroeve

Specificaties

Vermogen86 pk
Overbrenging5-bak Manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 040 kg
Topsnelheid180 km/u
Prijs testwagen€ 24 350
Prijs basismodel€ 17 000
0 tot 100 km/u11.00 sec
Gemiddeld testverbruik6.20L/100km
Min. kofferinhoud276 L
Max. kofferinhoud920 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen