Rijtest

Rijtest: Opel Corsa CDTI ecoFLEX (facelift 2011)

Het is moeilijk te geloven dat de Corsa gaat al weer mee gaat van 2006. In 2010 kreeg hij wel onderhuids een facelift, maar het exterieur bleef nagenoeg hetzelfde. Dat is nu wel wat anders.

Wat meteen opvalt is zijn hertekende snuit. De koplampen zijn namelijk donker en hebben een andere vorm gekregen. In de grill is meer chroom gebruikt en de bumper is net wat dynamischer. Het uiterlijk van de Corsa gooide bij zijn introductie hoge ogen in het B-segment, en wat ons betreft, gooit hij die nog steeds. Binnenin is er weinig veranderd, we zien een nieuw multimedia-infotainmentsysteem(of gewoon navigatiesysteem) met de naam “Touch & Connect” . Dit 5” touchscreen schermpje kan je voor € 390 aantikken. Verwacht niet de ergonomie van een los A-merk navigatietoestel, maar de interface is makkelijk te bedienen en gaat redelijk snel. USB, iPod, Bleutooth, het zit er allemaal in. Eén nadeel van een aanraakscherm zonder zonnewering is dat de zon af en toe op het scherm reflecteert zodat het nog amper afleesbaar is. Verder is de Corsa één van de enige Opels die nog niet is voorzien van Opel’s nieuwe interieur lijn. Dat is geen kritiek, want het interieur staat in dit segment op een hoog plan. De materialen voelen goed aan en de afwerking is top. De Corsa is dus een aangename plek om te vertoeven, ook het lange dashboard en bijkomend ruimtegevoel gaan veel mensen aanspreken.

Wij reden wederom met de topdiesel. We zijn niet echt fan van de 1.3 CDTI in de Astra of Meriva, maar in deze Corsa past de kleine zelfontbrander perfect. Is de heuvels rond Spa wisten de 95 paarden en 190 newtonmeters wel van aanpakken met de 1.100 kg zware Opel. Nog een voordeel is dat de 1300 nooit veel dorst heeft. In de Ardennen kreeg ik de hagelnieuwe Corsa niet onder de 4,8 L/100km, maar dat het beter kan heeft collega Sven al bewezen in een de vorige test. De opgegeven gemiddelde verbruikswaarde van 3,5 L/100 km lijkt me dan weer net iets te utopisch.

Voor lange afstanden ben ik van mening dat “Life begins at the c-segment”. Natuurlijk is ook het b-segment gegroeid en van pure stadswagentjes is al lang geen sprake meer. De Corsa heeft dan ook totaal geen probleem met het aanhouden van de maximumsnelheid. De cruise control stelt zich makkelijk in, de rit is stabiel, je moet weinig corrigeren en de bagage is met 285 liter ruim genoeg voor een weekendje weg. Klein minpuntje is de isolatie onder de kap, bij 120 km/u treed de 1.3 te veel op de voorgrond. Maar we zijn uiteraard onder weg met een auto van amper 4 meter, dus in de Ardense dorpjes voelt zich hij dan weer helemaal in zijn element. Zijn draaicirkel is lekker kort en met onze optionele parkeersensoren achteraan geraakt je hem overal kwijt. In de bochten stuurt de kleine Opel beter dan verwacht. Deze ecoFLEX versie ligt dan ook 20mm dichter bij het afvalt, van snelheidsheuvels is hij  wel geen fan. Het stuur voelt aangenaam zwaar in de bochten en licht bij maneuvers. De zetels houden je goed op je plaats, maar zijn iets te hard voor lange afstanden. Ik zou nog steeds een wagen uit een hoger segment prefereren voor lange afstanden, maar dat het ook kan met een Corsa, staat buiten kijf.

Onze vanille-kleurige Corsa 1.3 ecoFLEX Enjoy begon bij € 16.800. Het optiepakket bestond o.a. uit mistlampen, lederen stuur, metaalkleur, navigatie, bochtenverlichting, 15” lichtmetaal, dubbele laadvloer en  parkeerhulp waardoor de prijs vlot over de € 18.000 gaat. Let wel, deze ecoFLEX Corsa stoot maar 94 g/km CO2 uit waardoor hij voorlopig(tot 31/12/2011) nog in aanmerking komt voor een ecopremie van 15% op de particuliere markt en op de zakelijke markt een fiscale aftrekbaarheid van 90%.

We kunnen concluderen dan de onderhuidse aanpassingen van vorig jaar en deze nieuwe facelift de Corsa mee aan de top houdt van het felbevochte B-segment. De Corsa blinkt uit met zijn sterke, zuinige 1.3 turbodiesel, zijn mooie exterieur en zijn degelijk interieur.

Specificaties

Vermogen95 pk
Overbrenging5-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 100 kg
Topsnelheid177 km/u
Prijs testwagen€ 16 800
Prijs basismodel€ 11 700
0 tot 100 km/u12.30 sec
Gemiddeld testverbruik4.80L/100km
Min. kofferinhoud285 L
Max. kofferinhoud1 050 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen