Rijtest

Rij-impressie: Audi A3 (2012)

Begin september staat de nieuwe Audi A3 bij de verdeler. Al 16 jaar heeft Audi een kleine familiewagen in het gamma. De eerste generatie vond 880.000 eigenaars, de tweede generatie kreeg er 1.800.000. Audi legt dus druk op de derde generatie om te presteren. De lat erg hoog leggen, heet dat.

Onmiskenbaar Audi, die A3, met zijn vijfhoekig single frame radiatorrooster en de kofferlijn die in profiel een stukje lijkt te missen. Saai, zullen sommigen vinden, al vind ik het al bij al wel allemaal goed zitten bij deze hatchbackvorm. De meesten zullen kunnen beginnen studeren om de A3 te herkennen aan de optionele LED-verlichting in de koplampen, later volgen nog volledige LED-koplampen, net als bij de Audi R8 facelift. Audi biedt de nieuwe A3 (A3 8V is zijn interne roepnaam om hem te onderscheiden van zijn voorgangers) in eerste instantie aan als driedeurs, de vijfdeurs volgt later net als bij de vorige generaties. Qua formaat is er weinig gewijzigd tegenover de vorige generatie A3 (8P). De lengte (4.237 mm) veranderde amper, net als de hoogte (1.421 mm). De breedte (+12 mm, 1.777 mm) en wielbasis (+23 mm, 2.601 mm) werden wel aangepast. Audi zorgde er daarentegen wel voor dat er op gewicht werd bespaard, zowat 80 kilogram werd uitgespaard, onder andere door gebruik van hoogresistente staalsoorten en ook aluminium voor motorkap en voorvleugels.

Ook in het interieur is het aangenaam om plaats te nemen. Vanwege de driedeursopbouw blijft het nog steeds wat moeilijk om de achterbank te bereiken, ondanks de Easy Entry-zetels. Het is hier dat je de meeste opties kan aanvinken, al hoef je heus niet de hele lijst aan te kopen om een gebruiksvriendelijk interieur te ervaren. Audi zorgde voor ventilatiemonden die je kan instellen zodat ze ofwel een gerichte straal blazen ofwel het gehele interieur bestrijken met de gekozen temperatuur. Het interieur is ook niet verbazingwekkend anders dan de vorige generatie, al zijn sommige zaken wel beter doordacht. Zo introduceert Audi een nieuwe versie van het MIB-systeem, de multimedia interface. Het gaat in weze om hetzelfde systeem als dat in de A8 tot A6, al heeft Audi er wat praktische verbeteringen op uitgevoerd. Zo is de draaiknop groter geworden en kan hij nu de optionele touchpad herbergen. Het ziet er dus beter uit en is ook een pak gebruiksvriendelijker. Ook het scherm zelf evolueert, tegenwoordig is het slechts 11 millimeter dik. 

Audi biedt nog een hele hoop andere technologie aan op deze A3, al dan niet als primeur in dit segment. Het gaat om de Lane Keeping Assist (die zo discreet haar werk doet dat je denkt dat je zelf de wagen op de rijstrook houdt, tot je het systeem even uitschakelt), Adaptive Cruise Control, dodehoekwaarschuwing in de spiegels (met regelbare lichtintensiteit) en ga zo maar door.

Audi monteert de A3 op het MQB-platform, het modulaire platform van de Volkswagen-groep die de daartoe behorende merken in staat stelt om te besparen op ontwikkelingskost. Ook de productiekost gaat omlaag, want een hele reeks onderdelen kan gestandardiseerd worden. De A3 is de eerste die van deze investering kan profiteren, al voel je er als chauffeur niets van. Los daarvan geeft Audi de A3 een sereen weggedrag, je gaat er niet van door de bochten scheuren maar je wordt ook niet zeeziek in de wagen. We houden het erop dat de Audi een neutrale rijervaring creëerde waardoor je als chauffeur ontspannen kan sturen. Dat sturen gebeurt via een elektromechanisch bekrachtigd stuur, waardoor de communicatie met de wielen wat vaag wordt. Toch moeten we hierbij melden dat het klinische rijgevoel niet zo fel was als eerder in de Audi A6, dat vraagt dus om een iets uitgebreidere test.

Onder de kap van de testwagen zit een 2.0 TDI met 150 pk, een nieuwe vermogensvariant op onze markt. Voorlopig is dat de enige diesel op onze markt, al laat de 1.6 TDI (met een theoretisch verbruik van 3,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 99 g/km) niet lang meer op zich wachten. Tot dan doen we het dus met deze krachtigere 2.0 TDI, die als voordeel heeft dat het lage verbruik niet de topprioriteit is van de koper. Daardoor is het aangenaam rijden met de wagen. De koppeling voelt erg licht aan - je trapt het pedaal bijna door de vloer als je het niet gewoon bent - en de schakelwegen zijn intuïtief ingedeeld. De motor is al levendig onder de 2.000 rpm zodat je een groot rijcomfort ervaart zonder teveel te moeten terugschakelen. Het geluid bij stationair toerental klinkt wat door in het interieur, eens je gaat rijden heb je er geen last meer van.

Naast de gereden 2.0 TDI staan ook een 1.4 TFSI (122 pk, met cilinderuitschakeling voor een lager verbruik) en een 1.8 TFSI (170 pk, de rode A3 op de foto's) in de catalogus. Prijzen varieren van 23.100 euro voor de 1.4 TFSI tot 29.650 euro voor de dikste 1.8 TFSI. De 2.0 TDI valt er ergens tussenin met een startprijs van 24.500 euro. Audi heeft drie verschillende uitrustingsniveau's waarbij Attraction staat voor de basisversie, Ambiente voor de comfortabele keuze en Ambition voor de iets sportievere variant. Uiteraard kan je deze Audi nog naar eigen wens personaliseren, zelfs een Audi Individual-programma - waarbij Audi materialen en kleuren op jouw vraag ontwikkelt - is beschikbaar.

Wanneer ik met de Audi A3 reed, had ik het gevoel dat ik de wagen al kende. Toch daagde me wat later dat ik het rijgevoel herkende uit Audi's die een klasse hoger gepositioneerd zijn. De A3 mag dan ook een aantal nieuwigheden van andere Audi-modellen overnemen, Audi gaat nog een stapje verder door ze wat te optimaliseren. Het was uiteindelijk wel nodig, want met de 1-reeks heeft BMW een grote concurrent klaarstaan, de Mercedes A-klasse speelt nu op hetzelfde publiek in en ook de Volvo V40 wil intussen een deel van de koek. Ons lijkt het alvast dat Audi voldoende kwaliteiten in de A3 heeft gestoken om zich te kunnen weren.

Tekst & foto's: Sven Geiregat
Interieur- en drie generaties-foto's: Audi AG
Met dank aan Audi voor de testmogelijkheid

Specificaties

Vermogen150 pk
Overbrenging6-traps manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 280 kg
Topsnelheid216 km/u
Prijs testwagen€ 24 500
Prijs basismodel€ 23 100
0 tot 100 km/u8.60 sec
Min. kofferinhoud365 L
Max. kofferinhoud1 100 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen