Rijtest

Rijtest: Audi A5 Cabriolet 2.0 TDI

Never change a winning team, zo dachten ze in Ingolstadt bij het ontwerpen van deze A5 Cabrio facelift. De veranderingen blijven dan ook minimaal.

Een ongetraind oog zou de veranderingen zelfs niet durven opmerken, zo minimaal zijn de uiterlijke aanpassingen van de facelift. De voorste bumper kreeg onder andere wat extra dynamische lijntjes en een andere plaatsing van de mistlampen. Het grootste detail dat weggeeft dat we met een facelift te maken hebben zijn echter de nieuwe LED dagrijlichten.

Ook de achterkant werd veranderd volgens Audi, maar wij hadden geen vijf jaar op overschot om elk oppervlak te gaan opmeten. Hij ziet er wel beter uit, frisser, en meer in lijn met de rest van het aanbod uit Ingolstadt.

Image

discrete sier

Stoer ziet zo'n A5 Cabrio er niet direct uit en ondanks zijn imposante lengte eerder fragiel. Gelukkig genoeg kan je voor het S-Line pakket kiezen dat al veel van die uiterlijke problemen verhelpt.

Het interieur - met name het navigatiesysteem - werd ook veranderd, maar toch was deze update nog niet genoeg om het systeem 'nieuw' te laten aanvoelen. Eenmaal je gewerkt hebt met nieuwere systemen zoals dat in de A3 is het moeilijk om terug te gaan naar dat van de A5.

De zetels zitten uitstekend en bieden een overvloed aan instelmogelijkheden. Het S-Line stuur pakt goed vast en kreeg ook ineens een update mee. Er kwamen enkele knopjes bij om de nieuwe functies van het navitainment-systeem beter de baas te kunnen.

Image

Uitgebreide keuze

In de A5-lijn zijn er maar liefst 6 verschillende diesels beschikbaar, gaande van 150 tot 245 pk. Wij reden de gulden middenweg met 177 pk uit de 2.0 TDI, recht naar de voorwielen via de handmatige zesbak.

De Quattro-vierwielaandrijving is beschikbaar op de 2.0 TDI met 177 pk en op de 3.0 TDI met 245 pk. Als je liever geen zelfontbrander hebt dan zijn de TFSI motoren gaande van 170 tot 272 pk er ook nog steeds. Een automaat kan je overal aanvinken.

Image

177 paarden zijn genoeg in België, zelfs voor de 1.730 kg zware A5 Cabriolet. En gekoppeld aan de manuele zesbak kan je er ook zelfs nog plezier aan beleven. Een zachte rit kan je echter niet echt verwachten in combinatie met het S-Line pakket, want op een kassei- of puttenweg zal je soms de mooie, grote velgen vervloeken.

Is het asfalt echter vlekkeloos, dan amuseer je je rot. Een schijnende zon, een fris windje en een leuke weg rond het drielandenpunt. Een beetje onderstuur is onvermijdelijk van een voorwielaandrijver maar valt goed binnen de grenzen van het leuke, en met het dak naar beneden vergeet je vlug alle minpuntjes.

Van nul naar 100 ga je 8,8 seconden met de 2.0 TDI 177 pk. Als je de topsnelheid van 222 km/u wil bereiken moet je niet al te gehecht zijn aan je haartooi, want daar zal niet veel meer van overschieten achteraf.

Image
rijtest-audi-a5-cabrio-facelift-2013

zuinig en snel

Toch zouden we liever voor de 3.0 TDI gaan, al is het alleen voor het aangenamere geluid van de V6. Met 245 pk en maar liefst 500 Nm aan koppel ga je nooit spijt hebben van je aankoop.

Aan de pomp is het een andere zaak, want de 3.0 TDI krijgt een opgegeven gecombineerd verbruik mee van 5,9 tegen over de 4,9 van de 2.0 TDI. Wij reden met onze 2.0 TDI versie een gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km.

Het dak heeft 15 seconden nodig om te openen en 17 seconden om te sluiten, geen slechte prestatie gezien de immense grootte van de wagen. Speciale vermelding aan de extra akoestische isolatie in het dak trouwens, dat uitstekend zijn werk doet.

Image

conclusie

De A5 Cabriolet blijft een mooie verschijning, zeker met het S-Line pakket. Een A5 Cabriolet S-Line met een 2.0 TDI (177 pk) heb je vanaf 46.355 euro. Met enkele vinkjes op de optielijst schiet die prijs echter gauw de hoogte in. De onze eindigde bij 59.749 euro, iets wat we net teveel vinden voor een auto van inmiddels al enkele jaren oud.

Specificaties

Vermogen177 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 730 kg
Topsnelheid222 km/u
Prijs testwagen€ 59 749
Prijs basismodel€ 46 355
0 tot 100 km/u8.80 sec
Gemiddeld testverbruik6.50L/100km
Min. kofferinhoud320 L
Max. kofferinhoud750 L
CO2-uitstoot127 g/km
BIV€ 1 112
Rijtaks401

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen