Rijtest

Rijtest: Audi A4 Avant (2012)

Ook de breakversie van de A4 - bij Audi heet dat Avant - mocht meegenieten van de facelift. Daarmee wapent Audi zich tegen de nieuwe 3-reeks van die andere Duitsers die zopas ook in stationwagenversie - bij BMW heet dat Touring - werd voorgesteld.

Al bij de A5 facelift vertelden we het, een facelift hoeft niet erg ingrijpend te zijn als het recept nog steeds smaakt. Zo ook bij de A4, die evenzeer slechts een kleine wijziging meekreeg. De koplampen kregen een beter geïntegreerde streep LED-verlichting, de achterlichten werden opgefrist en daartussenin bleef alles zowat ongewijzigd. Dat is niet slecht, want de afwerking is op een hoog niveau. Of je nu voor of tegen Audi bent, dat er aandacht besteed is aan de gebruikte materialen kan je niet tegenspreken.

Dat maakt dan ook dat de A4 Avant een wagen is waarin je je dadelijk thuisvoelt. Vanaf het moment dat je gaat zitten voel je dat de wagen een metgezel is voor langere ritten. Daar gebruikten we hem ook voor, in de korte periode dat we hem testten zetten we een kleine 500 kilometer op de teller, waarvan een groot deel aaneensluitend. Dat gaf ons de gelegenheid om het zitcomfort uit te proberen en na drie uur rijden stapten we even fit uit als we waren ingestapt. Het enige dat ons herinnerde aan de lange rit waren de massa vliegen op de witte lak. Ook de meter van de brandstoftank was amper gezakt, want de 2.0 TDI stelde zich in onze testwagen tevreden met een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km. Dat komt op gelijke hoogte als de berline met minder vermogen die we eerder testten. Toch nuanceren we even dat we in deze Avant-test meer snelwegkilometers afmaalden dan in de test met de berline.

Audi biedt een hele rist opties aan op de A4, daar staan de Duitsers om bekend. Het grote voordeel ervan is dat je zowat alles kan combineren, het nadeel is dat het bedrag onder de streep sneller aandikt dan wanneer je wat packs zou gaan selecteren. Packs zijn er ook, zodat je de prijs ietwat kan drukken. Onze testwagen was uitgerust met Xenonverlichting en een Audi Music Interface, waarmee je je iPod of ander mp3-toestel op het interne audiosysteem kan aansluiten. Vreemd is dat je voor esthetisch mooiere aluminium dakrails moet bijbetalen, doe je dat niet dan heb je recht op de zwarte exemplaren. Audi deed ook de MMI interface als optie op de testwagen, al bleek het soms wat moeilijk om de knopjes te vinden op de middentunnel naast je terwijl je aan het rijden bent.

Dat rijden gebeurt nogal klinisch, een gevoel dat we wijten aan de elektromechanische stuurbekrachtiging die ze bij Audi installeren in plaats van de hydraulische. Dat drukt het verbruik maar zorgt er tegelijk ook voor dat het rijplezier wat verder weg is. Wil je dat oproepen dan duw je op de (optionele) Drive Select-knop, die je laat kiezen tussen verschillende instellingen (efficiency-comfort-dynamic-auto-individual) waardoor je het servostuur, de gasrespons en de schakelmomenten van de bak beïnvloedt. Schakelmomenten? hoor ik je denken. Ja, want deze TDI doet het met een Multitronic-versnellingsbak. Geen zagende toon van een CVT hier, wel een zacht opschakelende Multitronic die, in tegenstelling tot eerdere bevindingen, deze keer geen problemen had met het vermogen. Een kwestie van de juiste banden, zo blijkt.

Wil je een break waarmee je de verhuis van je zus moet gaan uitvoeren, dan moet je niet bij Audi zijn. Wil je echter een lifestyle-break waarbij je sporadisch even je mountainbike moet vervoeren, dan ben je wel op het juiste adres. Audi biedt namelijk niet de ruimste break in het segment aan, je kan er wel overal mee komen en nog wat extra bagage meenemen.

Dan zijn we tenslotte bij de prijzen aangekomen. Een kale A4 Avant TDI 163 pk Multitronic staat voor 37.200 euro op je oprit. Dat is 5.500 euro meer dan de minst dure A4 Avant (met de nieuwe 1.8 TFSI 170pk) maar nog steeds 14.700 euro minder dan de testwagen die je op de foto's ziet. De Multitronic is enkel te combineren met voorwielaandrijving. Wie Quattro-vierwielaandrijving wil met een automaat moet voor een S-Tronic opteren, al lukt dat niet met de lichte 2.0 TDI.

Denken we even aan de lease-rijders, dan kunnen we op basis van de catalogusprijs en CO2-uitstoot (129 g/km) eenvoudig een VAA-berekening maken. Deze komt uit op een Voordeel van Alle Aard van 236,49 euro per maand, waarvan een bedrijfsvoorheffing van 126,52 euro per maand.

Het blijft moeilijk om een wagen te recenseren die slechts lichte wijzigingen onderging. Toch kunnen we terugleunen op ervaring met andere breaks om deze A4 Avant mee te gaan vergelijken. Waar de Japanners vaak grijze muizen zijn die goed in elkaar zitten maar eerder pas na een bezoekje aan de boekhouder overwogen worden, lijk je deze koele Duitser toch te gaan kopen met je imago in het achterhoofd. Want 'alle Audi's mogen dan tegenwoordig al op elkaar lijken', stuk voor stuk onderscheiden ze zich van hun concurrenten in de file. Niet voor niets zijn Audi's nog steeds de auto's waarover we de meeste reacties krijgen tijdens een test, hoewel hun lijnen niet altijd de harten van de voorbijgangers sneller doen slaan.

Tekst & foto's: Sven Geiregat

Specificaties

Vermogen163 pk
Overbrenging7-traps multitronic
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 650 kg
Topsnelheid208 km/u
Prijs testwagen€ 51 928
Prijs basismodel€ 37 200
0 tot 100 km/u8.40 sec
Gemiddeld testverbruik5.30L/100km
Min. kofferinhoud490 L
Max. kofferinhoud1 430 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen