Rijtest

Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI (2020)

De Skoda Octavia is het belangrijkste model van het Tsjechische merk uit de VW-Groep. In de aanloop naar zijn 25-jarig bestaan lanceert Skoda de vierde generatie. Eerst als break, want die doet het beter dan de berline bij ons.

Zowat even groot als zijn voorganger is hij - hij is slechts 22 millimeter langer - maar een pak scherper ogend. Toch is hij ondanks die geringe groei binnenin ruimer geworden, de bagageruimte kan nu 640 liter slikken. De vormen van Skoda blijven herkenbaar, maar tegenwoordig krijgt de Octavia een gapende grille met spits toelopende koplampen. Ook achteraan heeft hij een setje lichtblokken die geïnspireerd zijn op de andere modellen van het merk. Het doet wel wat aan de indruk van deze Octavia, die veel hoogwaardiger is dan voordien. Hij is niet meer de grijze muis van voorheen, al bleken ze onze testwagen toch te durven uitrusten in een zilvergrijze trim met kleine velgen.

Image
Skoda Octavia Combi 2020 (rijtest)

vegen en wuiven

Dat Skoda een stap voorwaarts heeft gemaakt, merk je niet in het minst in het interieur. In de digitale wereld van vandaag is het al scherm wat de klok slaat en dat hebben de designers van de Octavia goed begrepen. Het eerste wat opvalt is dan ook de volledig digitale tellerpartij en de quasi volledig digitale bediening van het infotainmentsysteem. 10 inch is de afmeting van die dingen, al doet het head-updisplay het kleiner. USB-ingangen heeft hij te over, al zijn ze allemaal van het type USB-C, dus met die oude mp3-stick kan je nergens meer terecht, tenzij je een adapterkabeltje bezit. Alles wordt afgewerkt met een groene sfeerverlichting, al kan je die ook aanpassen naar smaak. Een andere nieuwigheid is Laura, de assistente die naar je luistert wanneer je haar aanspreekt maar je in ons geval toch niet altijd goed begrijpt. Nee, dan is het handmatig invoeren van je wensen nog steeds sneller.

Image
Skoda Octavia Combi 2020 (rijtest)

Ook het streelstrookje onderaan het scherm van het infotainmentsysteem zorgde voor wat moeilijkheden, want zijn je vingers niet volledig zuiver (bezweet, net gaan zwemmen, frietjes gegeten,... we zeggen maar wat) dan kan je ook daar niets te gaan zoeken om het volume te regelen of in te zoomen op de kaart. Overigens heeft Skoda ook voor het openen van zonnedak en diens zonnewering een streelstrookje in het dak verwerkt, net als in een Volkswagen Golf. Tenslotte wijzen we je nog graag op het tweespakige stuurwiel, dat enerzijds wat retro aandoet maar tegelijk ook strak oogt. Het is duidelijk dat Skoda een nieuw publiek ambieert met deze Octavia.

met zachte hand

De Skoda Octavia is het neefje van de Golf, de Leon en de A3 en staat dus op hetzelfde MQB-onderstel. Wij namen de 2.0 TDI met 115 pk mee en verbaasden ons erover hoe koppelkrachtig zo'n diesel tegenwoordig nog altijd rijdt. Geen DSG met drive-by-wirebediening voor ons, we roerden nog manueel in de soep van de zesversnellingsbak. Dat is maar een van de vele mogelijke combinaties die Skoda graag aftopt met de 1.5 G-Tec op aardgas en de sportieve plug-in hybride Octavia RS iV.

Image
Skoda Octavia Combi 2020 (rijtest)

De diesel is dan misschien nog altijd niet de optimale keuze als je van stilte houdt, hij is wel je ideale metgezel als je graag de hand op de knip houdt. Een testverbruik van 4,2 l/100 km bij wat vooral snelwegkilometers waren zorgt voor een ruim rijbereik. Het laat ook zien dat de mussendorst van een plug-inhybride niet helemaal onbereikbaar is voor een dieselmotor. Het rijgedrag is daarbij erg voorspelbaar - zoals je verwacht van een product van de VW-groep - en de ophanging filtert de oneffenheden uit de weg op een manier zodat je als passagier de nodige zachtheid ervaart. Leg je er de pees wat meer op, dan blijft de auto gecontroleerd aanvoelen en voel je de elektronica discreet ingrijpen.

hoger, Laura

Bij Skoda hebben ze hun best gedaan om een hoop rijhulpsystemen in de Octavia te introduceren. Het digitaliseren van het dashboard erbij genomen, is het niet zo gek dat een Octavia tegenwoordig in een prijssegment uitkomt waarin voorheen vooral de Superb een rol speelde. Onze testwagen tikte dan ook nét geen 40.000 euro aan, zonder opties heb je zo'n 2.0 TDI met zes versnellingen voor 34.010 euro. De lage prijs waarmee Skoda de Octavia bijna 25 jaar geleden in de markt zette is daarmee helemaal verdampt, in het voordeel van comfort en high tech. Simply clever.

Image
Skoda Octavia Combi 2020 (rijtest)

conclusie

De Skoda Octavia is niet langer het goedkope broertje in de familie. Op technologievlak beent hij de anderen bij en ook de looks zijn tegenwoordig wat zuiders getint. Maar daardoor gaat ook het prijskaartje de hoogte in. Toch houdt Skoda voor de Octavia vast aan die ene waarde; ruimte voor je geld.

Specificaties

Vermogen115 pk
Overbrengingmanuele zesbak
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 423 kg
Topsnelheid211 km/u
Prijs testwagen€ 39 855
0 tot 100 km/u10.30 sec
Gemiddeld testverbruik4.20L/100km
Min. kofferinhoud640 L
Max. kofferinhoud1 555 L
CO2-uitstoot103 g/km
BIV€ 639
Rijtaks480

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen