De grote prijs van België, als Belgische en Nederlandse (noorderburen waren in grote getalen aanwezig) autofan moet je er eens zijn geweest. Het enige wat ons tegenhoudt is de prijs. Het goedkoopste ticket kost maar liefst 130 euro. Dat is voor een staanplaats in de "bronze" area, al had ik het de "zand, modder, gras" area genoemd. Nee, geef mij dan maar de overdekte "gouden" zitplaatsen. Ik heb ze niet gezien, maar volgens mij moeten ze echt van goud zijn gemaakt aangezien je minimaal 400 euro betaalt voor een plaatsje.
U hoort het al, ondanks dat ik mij formule 1 fan noem zou ik zoveel geld zou niet kunnen neertellen. God zij dank heb ik aan gratis tickets gekregen, anders was ik misschien nooit naar het Mekka van de autosport geweest. Ik had dus een "bronzen" ticket. Het bronze gebied is zeer groot. Dat is logisch, het circuit van Spa is het grootste van de F1 kalender. Dit heeft zo zijn nadelen: het zicht voor de toeschouwers is zeer slecht en je bent lang onderweg als je eens een ander deel van het circuit wil zien. De infrastructuur laat ook te wensen over: kleine doorgangen, steile grindwegen, duur eten en veel te weinig propere toiletten. Hadden ze dan niet recent miljoenen in het circuit gepompt? Jazeker, en daar kunnen de hele F1 entourage en VIP's over meespreken. Een gigantisch gebouw hebben we in de verte kunnen aanschouwen. Neen, aan de trouwe supporters is niet gedacht. Hoe komt het dan toch dat alles is uitverkocht? Daar hebben we zondag een antwoord op gekregen. Spa-Francorchamps blijft in mijn ogen het beste circuit van de F1. De historiek, het microklimaat en de layout maken het een veeleisende en onvoorspelbare race.
Rik zei het me zeer duidelijk daarnet, dit circuit is het beste voor de rijders en het slechtste voor de toeschouwers.
Als enorme racefan ga ik jaarlijks naar de 24u VW-fun cup, als het ware een volksfeest met een mooi raceprogramma en vele randanimaties. Toevallig wordt dit ook georganiseerd op Spa-francorchamps. Het gaat om een gelegenheidswedstrijd met veel grote Belgische namen aan de start (François Verbist, Ruben Maes, ...). Al kan je 'kevertjes' niet vergelijken met formule 1 bolides toch is de beleving van die eerste categorie véél intenser. In de open paddock kan je zelfs tot in de pitboxen komen, terwijl dit in de formule 1 als een afgesloten eiland ergens ver weg ligt. Voor mensen die de moeite willen doen om al van 6u 's morgens aan de omheining van de raidillon te gaan zitten met hun thermos koffie en boterhammen is de huidige situatie perfect. Maar als je echt van autosport houdt, en de échte actie wilt zien: pitstops, hoe zitten de wagens in elkaar, etc. i.p.v. een beeld dat de teams ophangen kom je tegenwoordig van een kale kermis thuis. Dan mogen we nog onze handen kussen dat Sporza nog ergens een gaatje vindt om de wedstrijd op tv te brengen, al dan niet met deskundige commentaar.
Eén van de enige plekken waar je eau rouge kan zien als bronze gast.
F1 dorp
Mercedes stand...
...met een zeer vette SLK 55 AMG
De gigantische Toyota stand met F1 replica en simulator
De Red Bull stand, ook met F1 replica
De "concurrentie" (Autowereld-hoofdredacteur) was ook van de partij
Sorry van deze foto, maar neem maar eens een foto van een F1 die meer dan 300 km/u rijd met een gewone digitale camera
Inderdaad, dit is een Lambo LP640 Hamann (niet bij te houden) samen met een 3,2 TT
We zijn ook nog een Geiger C5, IS-F, veel Porsche's en veel Ferrari's tegengekomen.
Met dank aan Jeroen Verboomen
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen