Autonieuws: Varia

Ruim 3.000 AdBlue-klachten bij Peugeot, Citroën en Opel: Testaankoop eist schadevergoeding

Heb jij een Peugeot, Citroën of Opel op diesel staan en heeft die al eens problemen met het AdBlue-systeem gehad? Dan ben je blijkbaar niet alleen want Testaankoop kreeg zo al meer dan 3.000 klachten binnen. De herstellingskost was toen vaak voor de eigenaar, maar daar moet nu iets aan veranderen.

Sinds 2018 hebben dieselmotoren er een verplicht stukje techniek bij: het AdBlue-systeem. Dat spuit in essentie een vloeistof in via het uitlaatsysteem, waardoor een deel van de stikstofoxide geneutraliseerd wordt voor de gassen de buitenwereld bereiken. Die vloeistof moet je normaal gezien om de 10.000 à 15.000 kilometer even bijvullen want doe je dat niet, dan weigert het elektronische brein van je auto dienst… Al weigert dat brein blijkbaar ook wel eens dienst zonder dat je AdBlue-tank leeg is.

1.200 euro uit eigen zak

Dat gebeurt blijkbaar voornamelijk bij dieselwagens van het Stellantis-concern, waaronder dus die van Peugeot, Citroën en Opel. Vooral over die merken kreeg consumentenorganisatie Testaankoop namelijk flink wat klachten binnen sinds het zijn oproep lanceerde twee jaar geleden, goed voor intussen al meer dan 3.000 Belgische gedupeerden. Die kregen stuk voor stuk te maken met gelijkaardige symptomen: de auto geeft via de boordcomputer een probleem met het AdBlue-systeem aan dat herstelling vereist om te kunnen blijven rijden. Die herstelling bestaat in de meeste gevallen uit het vervangen van de AdBlue-tank, een grapje dat tot wel 1.200 euro kan kosten… En die 1.200 euro moet de eigenaar vaak uit eigen zak betalen.

Image
Test Aankoop AdBlue-klacht 2024

Testaankoop bracht Stellantis al in april vorig jaar op de hoogte maar het concern ontkende het probleem en weigerde een schadevergoeding uit te betalen. Dat deed het iets later echter wel voor Italiaanse gedupeerden en Testaankoop eist nu dezelfde behandeling voor de Belgen. Daarom stelt het Stellantis nu formeel in gebreke en geeft het de autofabrikant 30 dagen om daarop te reageren. Nadien stapt de consumentenorganisatie met de zaak naar het gerecht.

Intussen kan ook jij nog steeds op de website van Testaankoop terecht om het probleem te melden indien je dat nog niet gedaan hebt. Dat kan natuurlijk voor dieselauto’s van Peugeot, Citroën, Opel en andere Stellantis-merken, al hoeft zo’n AdBlue-defect zich niet tot die groep te beperken. Zo kwamen er ook al klachten binnen over modellen van Mercedes, BMW, Renault en Mercedes.

Reacties

Hoe dom moet je zijn om nog diesel te rijden nu !

door De Boeck Eddy
31/07/2024, 14u39


Wat is er dom aan nu nog diesel te rijden!?

door Joseph Jules Van der Eecken
31/07/2024, 17u27


Diesel is de allerschoonste brandstof die bestaat. Zogenaamde hybride of elektrische systemen zijn over 15 jaar allemaal opgebrand. In Duitsland wordt niet meer geïnvesteerd in elektrisch. Hier in Nederland wordt het je strot ingeduwd. Zelfs bij defensie zijn alle systemen op Diesel

door Marten
31/07/2024, 19u51


Waarom is dat dom? Eerlijk, mijn vrouw heeft haar X1 nog in 2022 besteld (diesel) en deze is in juni 2024 eindelijk geleverd. Wel, dit is voor mij persoonlijk de beste wagen waar ik al mee gereden heb. En persoonlijk ben ik geen diesel liefhebber. We zijn eind juli en hebben 5000km op de teller. En wat ben ik blij dat dit niet elektrisch was. Wagen is super zuinig, comfortabel en krachtig genoeg. En die automaat.... zalig! Dus aub, denk eerst even na voor je zoiets zegt. Ik breek het elektrische niet af, maar wil de keuze aan ieder voor hem laten. En laten we eerlijk zijn, als het niet aan de leasing rijders was geweest, dan reden we amper elektrisch. En dat wordt te weinig toegegeven. Ik zit nu in Duitsland, en ivm België zie je hier veel minder elektrische wagens. Het is hier uitgestrekt.

door Mathieu
31/07/2024, 20u34


Waarom is dat dom? Eerlijk, mijn vrouw heeft haar X1 nog in 2022 besteld (diesel) en deze is in juni 2024 eindelijk geleverd. Wel, dit is voor mij persoonlijk de beste wagen waar ik al mee gereden heb. En persoonlijk ben ik geen diesel liefhebber. We zijn eind juli en hebben 5000km op de teller. En wat ben ik blij dat dit niet elektrisch was. Wagen is super zuinig, comfortabel en krachtig genoeg. En die automaat.... zalig! Dus aub, denk eerst even na voor je zoiets zegt. Ik breek het elektrische niet af, maar wil de keuze aan ieder voor hem laten. En laten we eerlijk zijn, als het niet aan de leasing rijders was geweest, dan reden we amper elektrisch. En dat wordt te weinig toegegeven. Ik zit nu in Duitsland, en ivm België zie je hier veel minder elektrische wagens. Het is hier uitgestrekt.

door Mathieu
31/07/2024, 20u34


@De Boeck Eddy Een benzine auto rijden van Stellantis is nog veel dommer om in te rijden. Die motoren zijn pas gevoelig voor problemen

door Joris
01/08/2024, 11u09


Beste Eddy, Ik rij al jaren met een Peugeot, wel tot nu toe nog nooit een probleem gehad rij nu met een 2008, vorige 3008, ik vraag mij af met wat jij rijd, en de adblue problemen zijn niet alleen bij Stellantis, waren opzoek naar een bestelwagen, en het eerste wat de verkoper zij, heb een probleem met de adblue.

door Wilfried Van den Bosch
07/08/2024, 20u55


De Boeck: u opmerking is kort en niet onderbouwd. Als u iets bekritiseerd mag er wel enige uitleg bij, anders zou ik zeggen... Wie is hier....

door Pascal
05/08/2024, 09u26


De nieuwe diesels zijn erg schoon en goed doorontwikkeld. Voldoen aan strenge eigen. De (r)overheid wilt diesel er graag uit hebben.

door Tijgertje
10/08/2024, 00u22


Zelfde probleem bij Audi, maar hier kraait geen haan over. A4 van schoonbroer twee maal gerepatrieerd uit het buitenland. Uiteindelijk ook € 1.500 uit eigen portemonnee.

door Marc
31/07/2024, 15u11


De Boeck; waarom is iemand die diesel rijd dom?

door Autofreak
31/07/2024, 17u36


Beste Eddy graag wat extra context mbt tot uw uitspraak, want volgens u ben ik dom . Mvg

door Pierre
31/07/2024, 20u03


AdBlue... Heel het verhaal klopt niet , werkt niet, dwingt de eigenaars tot losten en ongemak. Allemaal op basis van regelgeving. Destijds kreeg je een ecopremie voor ´n propere diesel... nu ´n slang in de uitlaat...deeltjes tellen...

door Vrancken Bart
31/07/2024, 20u37


Een diesel heeft per definitie een hoge compressieverhouding. Dat is een factor in het motorrendement en een turbo diesel met interkoeler benut de verbrandingswaarde van de diesel optimaal. Aan dit rendement komt een benzinemotor nooit, dit uit zich in het verbruik, of heb jij een benzine aangedreven auto die onder de 5liter/100km blijft met een wagengewicht van 1800kg?

door Bylemans
31/07/2024, 20u50


AdBleu is een oplossing van ureum in gedeminiraliseerd water. Het product kan krisaliseren als je er niet oordeelkundig mee omgaat. Mijn garagist adviseerde me om de AdBleu tank bijna leeg te rijden alvorens te hervullen. Dit is volledig fout want zo creër je de ideale omstandigheden voor kristalisatie met gevolg verstopte filters en injectoren. Ik rij nu al 5 jaar probleemloos met mijn C5 diesel en hou mijn Adblue tank zoveel mogelijl vol. Er bestaan ook producten die je kan toevoegen aan adblue om kristalisatie tegen te gaan.

door Guido Vermeyen
31/07/2024, 21u01


Niet dom, dom is het om Elektrisch te rijden!! (de regering in de toekomst gaat daar nog flinke taxen op heffen) Ik heb het probleem ook gehad, de garagist heeft me een portie van een nieuw product gegeven, en een dikke maand later was het probleem weg!!! Wat ze niet zeggen (de verkopers van auto's) is dat je eigenlijk een product moet bijvoegen VOOR je adblue tankt, dat zorgt ervoor dat de kristalisatie niet kan gebeuren... En geloof me, het is echt niet alleen de in het artikel genoemde automerken!

door Guido
31/07/2024, 22u44


Natuurlijk gaat de regering taksen heffen op elektrisch rijden. Waarom denk je dat dat niet zo zou zijn? Nu zitten we gewoon in een fase dat de regering elektrisch rijden een duwtje wilt geven, die fase gaat voorbij eenmaal genoeg mensen overgestapt zijn. Maar elektrisch gaat altijd minder belast worden dan brandstof, daar kan je wel voor de volle 100% van uitgaan. Dus als elektrisch even hard wordt belast als brandstof nu, kan je wel inbeelden dat het niet prettig zal zijn om de belastingen voor brandstof te betalen die tegen dan zo veel hoger zullen liggen.

door this
01/08/2024, 15u06


Dit komt gewoon door die doorgeslagen regeltjes om Euro 6d Temp te halen. OEM's moeten van alle hande foefjes uithalen om dit te bewerkstelligen. In theorie werkt het allemaal mooi. Maar in de praktijk helaas niet. Motoren raken sterk vervuild door al die adblue EGR recirculatie van uitlaat gassen etc. Mijn Volvo met nog geen 120.000km zag er van binnen uit als een scheepsdiesel. Spruitstuk zowat dicht allemaal prut in het inlaatttaject. Dikke ellende is het. In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk In de praktijk is er een groot verschil tussen theorie en praktijk

door Bassie
01/08/2024, 00u30


onze garagist vertelde me dat het belangrijk is voor het systeem, dat je altijd je tank voltankt met diesel. Daarmee reageert het systeem goed. Dat geldt ook voor de ADblue, de tank helemaal volgieten. Wij rijden nu 4 jaar de C3air cross en zijn dik tevreden.

door ineke de vries
02/08/2024, 15u33


Stellantis kan blijkbaar alleen rommel verkopen. Zowel hun puretech wetbelt motoren als hun diesels trekken op niks wanneer het op betrouwbaarheid aankomt. Nu zouden de nieuwe puretech motoren met een distributieketting gemaakt worden ipv die idiote rubber-riemen in een oliebad. Nu is het niet alleen stellantis dat rommelt met zijn diesels. Andere fabrikanten kampen net zo goed met problemen rond adblu.

door Tichko
05/08/2024, 19u37


Mijn opel insignia 2.0 diesel, nu 3,5 jaar oud en 100000 km, nog geen problemen gehad met adblue

door Frego
06/08/2024, 12u22


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen