Autonieuws: Fun

5 redenen waarom Ford geen Fiesta RS mag bouwen

Een nieuwe generatie Fiesta, een daarbij horende nieuwe generatie ST maar vooral; een nieuwe geruchtenmolen die hint naar een RS-derivaat die er 'deze keer echt wel komt'. Alleen... moet Ford echt geen Fiesta RS bouwen. Waarom?

We leven in een maatschappij waar 'meer' vaak recht evenredig staat met 'beter'. Alleen is meer niet altijd beter. Betaal je liever meer belastingen? Sta je liever meer in de file? Nou, dat dachten we niet. De Fiesta RS is ook zo eentje van die meerdromerij, want al jarenlang wordt er gespeculeerd dat Ford eentje op de markt zal brengen. Toch zijn we bij Autofans tegen. Onderbouwd tegen. Hieronder alvast vijf redenen. Volg je even mee(r)?

ST is pretraket

De Fiesta ST is zonder twijfel de pretraket in de sportieve line-up van Ford. En op dat elan gaat de nieuwe generatie verder (rijtest binnenkort). Met een afstelling op plezier, dagelijkse inzetbaarheid en een achterpootje dat nog steeds lucht in durft bij scherper bochtenwerk. Een RS-derivaat zou een stuk serieuzer voor de dag moeten komen en eerlijk... daar zitten we niet op te wachten.

Ground Control

200 pk puurt die ST trouwens uit zijn 1.5 driecilinder. De vraag is dan ook hoeveel kracht een RS-versie zou moeten opwekken... en uit welk motorblok? 250 stuks uit een viercilinder? Het doet jouw vingers misschien tintelen maar wij lezen vooral 'zwaardere motor voorin' en 'meer kans op koppelstuur'. Denk maar even terug aan de Toyota yaris T Sport en T Sport Turbo, daar was de turbovariant ook de minst lollige van de twee, ook al had die een grob meer kracht.

Image
ford-fiesta-st-2018_02

B-plafond

Daarnaast zit je ook met een prijsplafond. Want hoe veel gelden kan je vragen voor een compacte hatchback? Tussen de Fiesta ST (23.000 euro) en Focus RS (39.000 euro) zit een groot gat maar vergeet niet dat een Hyundai i30 N nog geen 30.000 euro kost. Er is dus weinig financiële beweegruimte voor een Fiesta RS. Te dicht naar de 30K en klanten gaan sneller voor een ruimere Golf GTI, 308 GTI of i30 N. Te weinig geld vragen en de Fiesta ST verliest zijn bestaansrecht.

Verwatering label

RS, je linkt het onlosmakelijk met de Focus. Stel dat Ford op de proppen komt met een Fiesta RS, wat dan? Een Kuga RS, Edge RS, Mondeo RS? RS is Focus, Focus is RS en RS is life... punt.

We want less!

Of we daarmee willen zeggen dat Ford geen pittigere versies van de Fiesta mag bouwen? Absoluut niet. Alleen willen we hardcore-versies van de ST zien. Het optionele pack met sper is al een goed begin maar waarom geen 'Trophy'-versie met minder gewicht, geen achterbank, straffer rubber en opgewaardeerde dempers en remmen. Een trackdayspeeltje met fabrieksgarantie, zeg maar.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen