Autonieuws: Officieel

Deze Leapmotor B10 komt de Skoda Elroq het leven zuur maken (2024)

Leapmotor heeft alweer zijn derde EV voor Europa voorgesteld, al gaat het voorlopig nog om beelden van de buitenkant. Dat is echter genoeg om onze interesse te wekken want van buitenaf ziet deze B10 er alvast niet verkeerd uit… En als we Leapmotor mogen geloven, worden zijn technologie én zijn prijs ook niet verkeerd.

Leapmotor is geland in Europa en zegt die naam je nog niks, dan brengen we je graag even bij de les. Hoewel het hier namelijk gaat om het zoveelste Chinese, elektrische automerk, heeft Leapmotor meteen flink greep op onze markt dankzij zijn joint venture met Stellantis. Dat megaconcern heeft op zijn zachtst gezegd ervaring in onze contreien als moederhuis van pakweg Peugeot, Opel en Fiat en zo kon Leapmotor in geen tijd twee modellen naar onze markt brengen: de goedkope T03 en de best complete C10. Daarvan is de verkoop nog maar net op gang gekomen, maar het is alweer tijd voor een derde model.

B10 in C-segment naast C10 in D-segment

Op de Paris Motor Show heeft het merk het doek getrokken van deze B10, niet te verwarren met die C10 waar we het net nog over hadden. Terwijl die laatste namelijk een elektrische SUV in het D-segment is, wordt de B10 een elektrische SUV in het C-segment — en vraag ons ook niet waarom de letters in die namen niet gewoon de segmenten volgen.

Image
Leapmotor B10 2024

Qua designtaal volgt de B10 dan weer duidelijk het voorbeeld van de C10 met dezelfde druppelvormige lichtunits vooraan en een LED-balk achteraan. Die doet nog steeds verdacht veel denken aan die van een Porsche Cayenne, al voegt Leapmotor daar een lichtsignatuur met gestapelde streepjes aan toe om toch wat meer onderscheid te maken. Verder valt op dat de B10 natuurlijk een beetje korter is en hoewel de Chinezen nog geen precies cijfer meegeven, schatten we dat de lengte rond dezelfde 4,5 meter van pakweg de nieuwe Skoda Elroq zal liggen.

Eerste ‘Europese’ Leapmotor

Die Skoda halen we er niet zomaar bij want ook qua prijs zouden de twee wel eens aan elkaar gewaagd kunnen worden. Voor zijn grotere C10 vraagt Leapmotor namelijk al een schappelijke 36.400 euro dus reken er maar op dat de B10 nog goedkoper wordt, wat hem in het vaarwater van de 33.990 euro kostende Elroq zou brengen. Of de Leapmotor echter ook qua technologie aan de Skoda zal kunnen tippen, is nog niet bekend maar iets zegt ons dat we ook op dat vlak niet teleurgesteld zullen worden.

Image
Leapmotor B10 2024

Volgens het merk is dit namelijk hun eerste model ontwikkeld met Europa in het achterhoofd dus alles zou mooi naar onze smaak moeten zijn. Voorlopig blijft het echter wachten op meer cijfers, en op beelden van het interieur.

 

 

Meer EV’s in de gratis EV-Gids

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen