Autonieuws: Varia

Geen fan van het nieuwe design van de Ford Focus? Dank China...

Sinds zijn lancering in de jaren 90 is de Focus hét visitekaartje van Ford in Europa. De Blauwe Ovaal verwacht echter van de nieuwe vierde generatie dat China de grootste afzetmarkt zal worden. Waardoor het design van de Focus werd aangepast aan de noden van Chinese klanten. Met aan ietwat afwijkend design tot gevolg.

Een tendens die door heel autoland waait, het steeds meer implementeren van een "Chinees design" bij Europese constructeurs. Kijk maar naar wat Mercedes deed met de eerste CLA en nu de nieuwe A-Klasse hatchback en Berline. Ook Ford heeft bewust de vierde generatie van de Focus afgestemd op de Chinese markt. Waardoor wij Europeanen het vaak moeilijk hebben met het design - iets dat jullie ook ten volle lieten weten in de reacties.

Maar wat is dat nu juist, een "Chinees design"? Wel, niet eenduidig natuurlijk, al zijn er een paar parameters waar je moet aan voldoen om door te kunnen breken in de Chinese markt. Grote deuren bijvoorbeeld. Klinkt dom maar Chinezen willen brede deuren om gemakkelijk in en uit te stappen. Drie generaties lang beschikt de Focus over het zogenaamde 6-ramen-design waarbij elke flank kon profiteren van drie stukken glas; voordeur, achterdeur en stukje tussen C- en D-pilaar, bij de vierde moest dat op de schop. Het resultaat is dat de achterdeur niet enkel een tikje groter is maar dat het raamstuk ervan zwierig naar de achterkant loopt.

Image
ford-focus-2018-rijtest

Nog een designvoorwaarde tot succes in China is het toepassen van meer afgeronde en vloeiende lijnen. Een stijlkeuze die een stuk beter past bij de Oosterse cultuur dan strakke rechte Europese lijnen. Denk aan de lijnen van een draak. Of daardoor de Focus er uit ziet als een draak? Dat laten we nog steeds volledig aan jullie over...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen