Uitlaat: Varia

Vrijdag Fandag: Chevrolet Corvette Stingray C3

De komende weken geven we wederom het woord aan een eigenaar en zijn dierbaarste bezit. Deze week hebben we puur Amerikaans geweld in de vorm van de Chevrolet Corvette Stingray C3. Volgens eigenaar Jordi een wagen met het mooiste lijnenspel tot op heden.

Naam: Jordi Lauwers
Leeftijd: 28 jaar
Wagen: Chevrolet Corvette Stingray C3 (1971)
Eigenaar sinds: 2011
Vorige wagens: Renault Mégane 1.4, Volkswagen Bora 1.9

Het verhaal

Geschiedenis
Na enkele jaren gespaard te hebben was de mogelijkheid er om iets extra aan te kopen voor in het weekend mee rond te rijden. Rondkijkend op het internet op de bekende 2dehandssites zag ik dat het vooropgestelde budget niet veel soeps gaf aan mooie wagen die iets extra gaven dan een normale hedendaagse wagen. Na drie maal het budget drastisch op te schroeven kwamen er al een aantal leuke wagens te voorschijn die haalbaar waren, ook qua onderhoud. Een paar Mustangs kwamen in aanmerking maar die zie je al genoeg. Na een zoveelste avondje internet afschuimen kwam ik een Corvette tegen maar zonder chromen bumpers, dus niet oud genoeg (chromen bumpers waren er tot 1973).

Image
Vrijdag-Fandag-Corvette-C3

Dit viel wel in de smaak, spijtig genoeg zijn de C3 modellen maar 5 jaar gemaakt met chromen bumpers voor en achter, dus iets moeilijker te vinden en vooral duurder. Na lang zoeken toch één gevonden die in mijn budget paste en een afspraak gemaakt om te gaan kijken op een boerderij in Nederland. De wagen stond al klaar op de oprit, van ver zag hij er goed uit maar hoe dichter je kwam hoe erger het werd. Dus al snel afscheid genomen. Paar weken later exact dezelfde kleurcombinatie gevonden ook in Nederland (koopjes, allen daarheen). Net boven mijn budget maar in goede staat, dus even doorbijten en gekocht.

Wat zou je anders aanpakken?
Na aankoop de wagen niet ’s nachts naar België rijden op transitplaten, niet wetende waar alle knoppen zitten voor de ruitenwissers en lichten. Deze worden via vacuümpotten geregeld met knoppen onderaan het stuur. But we made it... Voor de rest no regrets.

Image
Vrijdag-Fandag-Corvette-C3

Waar krijg je een glimlach van?
Het doek eraf halen en de vormen tevoorschijn zien komen. Instappen contact opzetten en lampjes gaan branden. Net zoals in een vliegtuigcockpit moet je manueel enkele knoppen uitzetten (seatbelts) Een paar keer het gaspedaal zacht induwen om de carburateur te voeden en het contact helemaal overhalen. Het geluid bij een koudstart is fantastisch. De koolmonoxide-vergiftiging wat er op volgt neem ik er graag bij.

Waar word je humeurig van?
In Amerika hebben ze er ooit een alarm ingebouwd maar dit trekt mijn batterij leeg als ik hem iets te lang laat stilstaan. Een killswitch of druppellader moet er nog komen. Dus af en toe zeker de startkabels niet vergeten. Ooit de kabels doorgesmolten bij het starten en mijn vingers verbrand. De 5.7L heeft blijkbaar nogal wat power nodig om op gang te komen. Meteen de zwaarste en dikste kabels gekocht daarna die ik kon vinden.

Verder is de lak is moeilijk te onderhouden. Heel de body bestaat uit fiberglas en reageert anders op vocht dan metaal. Als de body geen lucht krijgt (onder een zeil), kunnen er blaasjes ontstaan. Een speciale ventilerende carcover doet zijn werk wel maar er komt vuil doorheen.
Toen ik de wagen een half jaar had, ben ik onderweg in een file beland op een - te - warme zomerdag. Een V8 zonder grote luchtstroom wordt warm en de hitte van de motor heeft de lak van de motorkap aangetast.

Image
Vrijdag-Fandag-Corvette-C3

Kostenplaatje
De aankoopprijs lag rond de 20 000 euro, verzekering is 94 euro (oldtimer + lid van BFOV = cheap).
Alle onderdelen kan je nog gemakkelijk vinden, zowel nieuw als gereviseerd. De prijs van onderdelen valt redelijk goed mee, niet duurder dan een dagelijkse wagen. Grootste kostenplaatje is normaal gezien het verbruik. Een leuke rondrit voor een dagje en je staat al snel vier keer aan de pomp.

Hamer & beitel
Vorig jaar is de ophanging grondig aangepakt, geen ouderwetse Chevrolet ophanging meer maar een synthetische bladveer in de plaats van metaal. Daarbij ook nog eens Bilstein stabis, polyurethaan bussen, cherry bomb uitlaat en een direct stuurhuis op gemonteerd. Volgens mij één van de strakst sturende C3 Corvettes die op de weg rondrijden.

Waarom een Corvette C3
Dit is een wagen voor wie rustig wil cruisen. Hij rijdt prima in een dorpskern (met de nieuwe uitlaat val je ook een beetje op), maar je kan er ook kilometers mee fretten. De C3 is gemaakt om Amerika te doorkruisen, dus op de autostrade voelt hij zich prima thuis. Daarnaast kan je ook nog een lokale Johnny in het stof laten bijten door het overvloed aan koppel.

Blijver of afschrijver
Hij blijft zolang het financieel kan. Eventueel zou hij de deur uitgaan voor eentje met manueel bak of een AC Cobra

Gegevens

Huidige kilometerstand: 44.938 km
Leeftijd wagen: Bouwjaar 1971
Motor: 5.7-liter V8 (350 Cui)
Overbrenging: 3traps automaat met kickdown
Topsnelheid: 199 km/u
0 tot 100km/u: 7,5 seconden
Vermogen: 270 pk
Koppel: 488 Nm
Aandrijving: achterwielaandrijving
Gewicht: 1.490 kg
Gemiddeld verbruik: 20,7 /100km
Rijtaks: 34,77 euro
CO2-uitstoot: +/- 420 gram

Image
Vrijdag-Fandag-Corvette-C3

Heb je zelf ook een wagen die je graag wil tonen aan andere Autofans? Aarzel niet en stuur een bericht via onze contactpagina met vermelding "Vrijdag Fandag" en "jouw type wagen".

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Ik kocht een tweedehands EV met Vlaamse Premie (het was een nachtmerrie)

In de zoektocht naar een nieuwe privéwagen voor het gezin besloot ik de rationele toer op te gaan en een elektrische tweedehandswagen te kopen om de Vlaamse EV-premie op de kop te tikken. Het werd een complete nachtmerrie... maar niet om de reden die jij denkt.

avatar
door Yves Wouters
10/10/2024, 19u00

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
24/09/2024, 10u58

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
20/09/2024, 11u59

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
18/09/2024, 12u04

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
13/09/2024, 13u23

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
04/09/2024, 16u37

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
02/09/2024, 14u42

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een fait divers, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
02/09/2024, 12u27

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
29/08/2024, 17u33

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
23/08/2024, 16u33