Autonieuws: Officieel

Officieel: Audi geeft e-tron instapversie met 71 kWh (2019)

De "55 quattro" die op de bips prijkt van de huidige topversie deed al langer vermoeden dat Audi verschillende rangeversies van haar e-tron op de planning had. Vandaag komt daar de 50 quattro bij, een e-tron die zijn accu van 95 kWh inwisselt voor eentje van 71 kWh. Daardoor een lager prijskaartje... maar ook minder range natuurlijk.

Tot nog toe kon je elektrische SUV e-tron van Audi in één motorversie krijgen. Zeer on-Duits natuurlijk. Waardoor het merk met de vier ringen klanten voortaan wat meer keus geeft. Want e-tron 55 quattro (RIJTEST krijgt gezelschap van 50 quattro. Een nieuwe instapversie van de e-tron die de prijs een stuk moet drukken.

Specvergelijker:
55 quattro = 95 kWh/ 408 pk/ 664/ 0-100: 6,6 sec
50 quattro = 72 kWh/ 313 pk/ 540 Nm/ 0-100: 7 sec

Zoals je hierboven kan zien schroeft Audi het vermogen en de accucapaciteit terug voor deze 50 quattro. Twee elektromotoren blijven dienst leveren om zo vierwielaandrijving op te wekken. Hoewel het gezamenlijk vermogen van 313 pk net geen 100 stuks minder is dan bij de 55 quattro wordt er amper geraakt aan de sprinttijd. Want met 7 seconden naar de honderd is deze instapversie amper trager dan zijn grote broer.

De accu, die is in deze variant 71 kWh groot. Genoeg volgens Audi om 300 kilometer ver te geraken. Is grote broer 55 quattro echter een leidraad, dan mik je best eerder op 250 stuks. Al doen we geen uitspraken tot we deze rakker daadwerkelijk aan een rangetest hebben onderworpen. Het kan namelijk gerust dat de bravere motor én het lagere gewicht van de accu's de range serieus ten goede komen.

Nu goed, als zelfstandige ben je hier natuurlijk voor één ander belangrijk cijfer... de prijs! Audi slaat zo maar even 12.000 euro van de 55 quattro prijs, waardoor de e-tron 50 quattro start aan 70.950 euro. Opladen kan aan maximaal 120 kW per uur. Waardoor je op een half uurtje van "amper peut" naar een volle batterij kan gaan. Eind dit jaar start Audi met de leveringen van de e-tron 50 quattro.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen