Autonieuws: Officieel

China overweegt lokale importtaks van 25% voor Europese auto's met grote motoren

Als aanval op de EU-taks voor in China gebouwde auto's, loopt China met het idee rond om in eigen land een taks van 25% in te voeren op Europese auto's met een motorinhoud van meer dan 2.5-liter. Alleen al Duitsland exporteert per jaar ruwweg voor 3 miljard euro aan auto's die aan de nieuwe eis voldoen.

Terwijl de Europese Unie en China achter gesloten deuren er alles aan doen om een handelsoorlog te voorkomen, wordt er in de spotlight natuurlijk met krasse taal gesproken. Europa bracht de bal aan het rollen door te dwepen met importtarieven tot wel 38,1% voor in China gebouwde EV's, in mei prepareerde een onderzoeksgroep in opdracht van de Chinese overheid al een tegenaanval. Die focust vooral op luxe...

Grote motor = hogere taks

Het idee is poepsimpel: als Europa doorgaat met het verhogen van de importtaksen op in China geproduceerde EV's, dan kan China niet anders dan te volgen. Met een saillant detail. China zal dan niet de aanval openen op elektrische auto's, maar wel op in Europa geproduceerde voertuigen met een motorinhoud van meer dan 2.5-liter. Die groep kende vorig jaar nog een groei van 11% in China.

Image
China taks europa

Momenteel hangt er al een importtaks van 15% op die voertuigen, die zou dan verhoogd worden naar 25% - wat gezien Europa's aanval nog best redelijk is. Gezien er jaarlijks in China toch vlot honderdduizenden Europese auto's worden verkocht met een motor groter dan 2.5-liter zou de impact best groot kunnen zijn. Enerzijds door een terugval in verkoop, anderzijds door meer inkomsten voor China.

Komt het tot een handelsoorlog?

Of het ook zo ver komt? Dat is koffiedik kijken. Hoewel juli al om de hoek loert, lijken de Chinese overheid en verschillende automerken de urgentie van de situatie in te zien. Volgens insiders was er begin deze week achter gesloten deuren al een vergadering van het Chinese ministerie voor handel. Interessant: naast SAIC en BYD, de twee grootste invoerders in Europa, woonden ook Volkswagen, Porsche, BMW, Mercedes, Renault en Stellantis de vergadering bij.

Image
China taks europa

Door vanuit de industrie een duidelijk statement te maken tegen Europa (ondertekend door Europese merken nota bene), hopen de deelnemers dat de EU open staat voor een afzwakking van de op til staande tarieven. Ingewijden bij Reuters stellen trouwens dat ook de Europese Unie zo snel mogelijk tot een akkoord wil komen. Waardoor het meer dan ooit lijkt dat Europa vooral een streep in het zand heeft getrokken om duidelijk te maken dat het niet met zich laat sollen. Wordt zonder twijfel vervolgd!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen