Rijtest

Rij-impressie: Nieuwe Ford Fiesta

De Ford Fiesta, één van de bekendste wagens op baan. Al sinds 1976 tot nu, eind 2012, met deze nieuwste generatie. Deze zesde generatie is voorzien van enkele “kleine” ingrepen... Wij hebben hem alvast even voor jullie getest!

Een goed ontwerp verander je niet. Dat moet zowat de filosofie geweest zijn denken we en het blijkt ook te kloppen. De nieuwe neus ziet er echt geweldig uit en is nog steeds in perfecte harmonie met de rest van de wagen. En de rest is trouwens ook niet helemaal hetzelfde gebleven. Zo is er bijvoorbeeld de power dome op de motorkap, de voor- en achterlichten die er net weer wat anders uitzien met hun led-technologie, de achterspoiler, inklapspiegels met ingebouwde verlichting en uiteraard enkele nieuwe velgen en kleurencombinaties.

Image
De nieuwe Ford Fiesta 2013

Het interieur is ook zeer lichtjes onder handen genomen. De center console is nu één geheel en voorzien van een armsteun. Dit is de eerste keer in een Fiesta en dat merken we. De bouwkwaliteit is niet je dat. De materialen zijn afhankelijk van de uitvoering maar zijn duidelijk van een betere kwaliteit in vergelijking met de vorige generatie. De zetels en het dashboard zijn hetzelfde gebleven en maar goed ook. De zetels zitten lekker comfortabel en de ergonomie naar gebruik is enorm praktisch door de hoge plaatsing van de meest gebruikte items. De kofferruimte is nu uitgerust met een verstelbare laadvloer wat het gemak toch vergroot.

Image
De nieuwe Ford Fiesta 2013

Nog iets wat zeker het vermelden waard is, zijn de rijkwaliteiten van deze kleine rakker. Hij is enorm (ja, enorm) scherp en accuraat qua sturen. Hij hangt aan het stuur als een leeuw aan zijn prooi [/proza]. De auto is echt stabiel ten allen tijden en naar mijn mening in combinatie met deze één liter grote EcoBoost motor met 125 pk een ideale match. Tot de ST er is natuurlijk. Ben je zelf helemaal niet sportief ingesteld? Geen nood, comfort is er nog steeds en met de ruime keuze aan motorisaties zit er voor ieders wat leuks tussen. Gaande van een 1.25 liter, over deze EcoBoost 1.0 liter met 125 pk tot ook enkele diesels; een nieuwe 1.5 TDCI met 75 pk en de 1.6TDCI met 95 pk en optioneel een ECOnetic met start-stop systeem. In totaal een mooie collectie van 10 keuzemogelijkheden.

Image
De nieuwe Ford Fiesta 2013

Qua technologie is er ook een leuke nieuwigheid die vooral ouders zal aanspreken, namelijk de “MyKey”. Situatieschets: Je hebt voor jezelf of voor je tieners een Ford Fiesta gekocht en zoals veel ouders zou je graag toch wat controle hebben over de wagen. Met controle bedoelen we niet hun privacy schenden met GPS-Tracking maar met een paar handigheden. Zo kan je met je Master Key tot zeven MyKey programmeren. Maximale snelheid, waarschuwing snelheid, maximaal audio volume, herinnering voor de veiligheidsgordel, extra waarschuwing als de brandstof op raakt en ESP+Active City Stop aan of uit zetten. Het systeem blijkt echt te werken maar vreemd genoeg onthoud het niet je laatst ingestelde radio zender en volume of de instelling van de airco.

Image
De nieuwe Ford Fiesta 2013

Conclusie

De nieuwste Fiesta is nog steeds een "Fiesta" om mee te rijden. Het nieuwe uiterlijk is zeker goed voor de komende jaren, zeer praktisch en met de beschikbare motoristaties voor ieder wat wils. Prijzen gaan vanaf 12.700 euro voor de Ambiente tot 18.450 euro voor de Titanium. (Bedragen inclusief BTW, exclusief extra opties) Autofans tips: De kleur “Copper Pulse” i.c.m de 8 spaaks Type 55L-velgen en de Titanium uitrusting. Hier nog een leuk filmpje met een overzicht van vroeger tot nu en hier alle informatie nog eens opnieuw.

Met dank aan Ford België

Specificaties

Vermogen125 pk
Overbrengingvijfbak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 101 kg
Topsnelheid196 km/u
Prijs testwagen€ 17 900
Prijs basismodel€ 12 700
0 tot 100 km/u9.40 sec
Min. kofferinhoud276 L
Max. kofferinhoud974 L
CO2-uitstoot99 g/km
BIV€ 41
Rijtaks137

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen