De Batmobile is misschien een van de meest legendarische voertuigen uit films van de voorbije decennia, en met de nieuwe The Dark Knight Rises die deze week in alle bioscopen over de hele wereld uitkomt, verdient de wagen van de Batman toch een beetje meer aandacht.
De Batmobile kreeg in de trilogie van Christopher Nolan - Batman Begins (2005), The Dark Knight (2008) en The Dark Knight Rises (2012) - een veel agressievere vorm dan de wagen die we kenden uit de voorgaande films. De wagen leek meer op een tank en werd echt het werkpaardje van de Batman, volgestouwd met wapens en gadgets.
Ook technisch ging de Batmobile veel minder op een gewone wagen lijken door onder andere het ontbreken van een wielas aan de voorkant. In een interview sprak de ontwerper van de wagen over een kruising van een tank en een Lamborghini, de wagen waar het hoofdpersonage Bruce Wayne van gebruik maakt als hij zich niet verplaatst als de gemaskerde held.
In de films van Christopher Nolan wordt echter nooit verwezen naar de Batmobile. Het typische zinnetje 'To the Batmobile!' hebben we de laatste jaren dan ook moeten missen.
In Batman Begins (2005) werden maar liefst 6 Tumblers gebouwd, waarvan elk zijn eigen aanpassingen had om een deel van de film uit te voeren. Zo was er bijvoorbeeld een exemplaar met speciale hydraulica om een grote sprong en landing te kunnen nemen, een andere was gebouwd op een 1/3e schaal van het origineel en was elektrisch bestuurbaar van op afstand.
De Tumbler onderging heel wat schade in The Dark Knight (2008), maar kwam in veelvoud terug in de nieuwe The Dark Knight Rises. Voor de film die momenteel wereldwijd in première gaat, werden 4 exemplaren gebouwd.
Omdat de Batman-trilogie van Christopher Nolan nu ook ten einde is gekomen, blijft zozeer de vraag of er nog films te verwachten zijn in de toekomst, en of we dan ook de Tumbler ooit nog gaan terugzien in zijn huidige vorm.
Wij hebben dan ook het geluk gehad om één van de 4 Tumblers te mogen verwelkomen in België naar aanleiding van de exclusieve screening van The Dark Knight Rises in Antwerpen. De onthulling lokte heel wat kijklustigen en het was dan ook unieke kans om de Tumbler van dichtbij te zien.
Met de 5,7 liter V8 motor van 500 pk hoorde je hem reeds van ver aankomen. Na een kleine show-off, mochten dan ook de bekende Vlamingen en VIP's ermee op de foto.
Als kers op de taart was er dan uiteraard de filmvoorstelling van The Dark Knight Rises. Een waardig einde op de trilogie, dat zeker en vast, maar omdat we hier geen filmcritici zijn, laten we de beoordeling van de film liever aan u zelf over.
Extra weetjes over de Tumbler:
- afmetingen: 4,57m lang, 2,84 meter breed
- gewicht: 2,3 ton
- acceleratie: 0-100 km/h in slechts 5,6 seconden
- motor: 5,7 liter GM (Chevy) V8 motor van 500 PK (370kW)
- banden: achteraan 4 Interco 'Super Swamper TSL' banden van 1,1m hoog en 47 cm breed, vooraan 2 4.0/15.0-15 Hoosier Checkerboard banden
- de straalmotor in de film werd gevoed door interne propaantanks
- in The Dark Knight Rises had elk exemplaar van de Tumbler andere experimentele wapens bevestigd, zo was er 1 wagen met een rakettenwerper, een andere met een inklapbaar artilleriekanon.
- 1 Tumbler kost $250 000 om te bouwen en is opgebouwd uit 65 carbonfiber platen
- stuntchauffeurs moesten eerst 6 maand oefenen met de Tumbler vooraleer ze in Chicago de baan op mochten
- door de beperkte zichtbaarheid binnenin, waren verschillende camera's geplaatst om het zicht van de chauffeur te vergroten
- bij de eerste jump test, brak de hele voorkant van de Tumbler af en moest de wagen volledig opnieuw gebouwd worden
- het volledige ontwerp- en uitvoeringsproces duurde maar liefst 9 maand en kostte verschillende miljoenen dollars
- voor de interieurbeelden was een volledige set gebouwd, de cockpit was extra groot gemaakt dan in de film om de vele camera's te kunnen plaatsen
- The Batmobile: de evolutie en technologie achter de wagen. http://www.youtube.com/watch?v=fu3ffaDgMfI
Tekst en foto's: Fréderic Louis
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen